

Podczas jazdy motocyklem, Twoja prawa ręka jest odpowiedzialna za dwie kluczowe funkcje: przyspieszenie i hamowanie. Przekręcając uchwyt w kierunku użytkownika (tak, aby nadgarstek przesuwał się w dół), należy założyć przepustnicę. Niewielkie skręcenie prowadzi do przewrócenia się kierownicy, dlatego należy zachować delikatność podczas tej kontroli, ponieważ cofanie silnika może prowadzić do niestabilności lub spowodować opuszczenie nawierzchni przez przednie koło.
Prawą ręką można również sterować przednimi hamulcami za pomocą dźwigni hamulca. Kluczowe znaczenie ma tu gładkość. Zbyt mocno zablokować dźwignię, a przednie hamulce mogą zablokować się, powodując poślizg i nawet awarię roweru. Choć większość dźwigni hamulca wymaga tylko dwóch palców, niektóre z nich wymagają użycia całej dłoni.
Prawa noga steruje natomiast tylnym hamulcem. Który hamulec jest najlepszy do użycia? Eksperci ds. bezpieczeństwa twierdzą, że w większości przypadków najskuteczniejszym sposobem zatrzymania jest łagodne zaciągnięcie hamulca tylnego, a następnie luzowanie i powolne zaciąganie przedniego hamulca. Ale hamowanie zależy również od rodzaju roweru, na którym jeździsz. Jeśli jesteś na rowerze sportowym, możesz uciec przednim hamulcem przez większość czasu; jeśli jesteś na ciężkim krążowniku, możesz polegać na tylnym hamulcu.
Sprzęgło
Sprzęgło jest dźwignią znajdującą się tuż przed lewym uchwytem. Większość motocykli sportowych wymaga tylko dwóch operacji finansowych. Turystyka, żeglarstwo i inne motocykle często wymagają całej ręki, aby złapać dźwignię.
Sprzęgło w motocyklu działa tak samo, jak sprzęgło w samochodzie; włącza i wyłącza skrzynię biegów i silnik. Po naciśnięciu dźwigni sprzęgła rower skutecznie ustawia się w pozycji neutralnej (nawet jeśli biegacz jest na biegu). Kiedy puszczasz silnik i skrzynię biegów. Ćwiczenie powoli pociągnąć za sprzęgło lewą ręką. Wyobraź sobie, że jest to pokrętło z zasięgiem mocy, a nie włącznik/wyłącznik kołysający i będziesz w stanie płynniej włączać biegi.
Zmiana
Motocykle zmieniają się inaczej niż samochody. Podczas pracy na tej samej zasadzie, zmiany motocykli wykonywane są poprzez przesunięcie dźwigni w górę lub w dół lewą nogą. Tak wygląda typowy wzór przesunięcia, zwany “jeden w dół, pięć w górę”:
- Szósty bieg (jeżeli dotyczy).
- Piąty bieg.
- Czwarte narzędzie.
- Trzecie narzędzie.
- Drugi bieg.
- Neutralny.
- Pierwszy bieg.
Znalezienie neutralnej nogi lewą stopą wiąże się z przyzwyczajeniem. Ćwicz klikając na zmianę w przód i tył; poszukaj zielonego “N”, aby zapalić się na manometrach. Podczas gdy niektóre motocykle mogą być przesuwane bez użycia sprzęgła, należy przyzwyczaić je do używania sprzęgła przy każdej zmianie.
Podobnie jak w przypadku ręcznej skrzyni biegów w samochodzie, należy rozpocząć od rozłączenia sprzęgła, następnie przesunąć przełożenie biegów i powoli ponownie uruchomić sprzęgło. Dławienie przepustnicy za pomocą sprzęgła zapewnia płynną zmianę biegów. Należy upewnić się, że nie należy nadmiernie nachylać każdego biegu i przestawiać silnika, zanim silnik zacznie pracować zbyt ciężko.
Jeśli wolisz jazdę samochodem, koniecznie odwiedź serwis klimatyzacji: https://autkowawa.pl/klimatyzacja-samochodowa/serwis-klimatyzacji-samochodowej/.